sobota, 7 listopada 2015

Ekspresowy chlebek orkiszowy z ziarnami :)

Niestety mieszkając w Norwegii moje szanse na zakup dobrego chleba są bardzo małe.. zazwyczaj pierwszym składnikiem jest mąka pszenna a dalej ciągnie się cała masa przeróżnych i według mnie zbędnych składników..
Zazwyczaj będą w Polsce staram się w miarę możliwości bagażowych przewieźć parę bochenków mojego ukochanego na zakwasie.. ale wiadomo na długo mi on nie starcza.. bo jestem chlebożercą i uwielbiam kanapki i nawet zdrowe odżywianie nie wyklucza ich z mojego menu..
Próbowałam przygód z domowym zakwasem ale nie bardzo chciał on ze mną współpracować.. może to te wieczne norweskie przeciągi mu nie sprzyjały sama nie wiem.. w każdym bądź razie próbowałam kilka razy.. wyszło jak wyszło.. może kiedyś jeszcze spróbuje..
Tymczasem pozostało mi pieczenie na drożdżach.. które jest znacznie łatwiejsze i szybsze..
Tym razem postawiłam na mąkę orkiszową pełnoziarnistą.. do tego po garści ulubionych ziaren.. i pyszny, pachnący bochenek już czeka na to żeby go zjeść.. Spokojnie mogłabym ten chleb nazwać 5 minutowym ponieważ jego przygotowanie jest ekspresowe.. pomijam oczywiście czas który potrzebuje na wyrośniecie :) Mąka, drożdże i woda.. nic więcej nie potrzeba aby móc cieszyć się zdrowymi kanapeczkami :)


ORKISZOWY CHLEB Z ZIARNAMI NA DROŻDŻACH (EKSPRESOWY)
Składniki:
  • 500 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 50 siemienia lnianego
  • 50 g słonecznika
  • 10 g suszonych drożdży
  • łyżeczka soli
  • łyżka lub dwie miodu/syropu z agawy
  • 500 ml ciepłej wody
  • opcjonalnie 50 g sezamu/dyni lub innych ulubionych ziaren
Wykonanie:
Wszystkie suche składniki połączyć w misce i dodać na końcu wodę i miód. Wymieszać. Przykryć talerzykiem i odstawić na jakieś 45 min do wyrośnięcia. Moje podwoiło objętość. Przełożyć do formy wyłożonej papierem (delikatnie) i pozostawić na kolejnych kilka minut aby doszło do siebie w formie. W miedzy czasie rozgrzać piekarnik do około 200 st. Piec około 40-60 min. Każdy piekarnik jest inny. Pod koniec pieczenia można wyjąć z formy i podpiec jeszcze chwilę aby skórka była bardziej chrupiąca. Gotowy chleb popukany od spodu wydaje głuchy dźwięk. Studzić na kratce.






SMACZNEGO!!

14 komentarzy:

  1. Dobrze, że mam chleb ze sprawdzonego źródła, bez zbędnych składników, ale z chęcią zrobię kiedyś chlebek w domu. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. dawno nie widziałam tak idealnego chlebka

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam domowy chleb :) na ciepło z masełkiem jest obłędny, a jak są świeże pomidory to już w ogóle!

    OdpowiedzUsuń
  4. jak ja lubię przepisy do których mam wszystkie składniki:)kilogram mąki orkiszowej świeżo przywieziony z Polski czeka na wykorzystanie:) ale na razie mam zapas zdrowego chleba:) mam nad tobą przewagę bo jeździmy do Polski autem więc mogę spakować duużo ulubionego jedzenia i wykorzystuję to jak mogę:) ps przeczytałam teraz twoje rozterki emigrantki i powiem jedno- czuję dokładnie to samo- tak samo jak ty przyjechałam za miłością ale mi tutaj najtrudniej nawiązać kontakty z innymi Polakami- dobrze wiesz jak nasi rodacy zachowują się za granicą-Polak Polakowi wilkiem, a z Norwegami nie mam jak nawiązać kontaktu bo otaczają mnie sami Polacy...ale chcę spróbować bo wiem, że będziemy musieli spędzić tutaj co najmniej kilka lat. widzę po twoich wpisach że tobie jest tu na prawdę źle...może faktycznie warto spróbować powrotu? co ci po tej kasie jeśli tak na prawdę wegetujesz i czekasz od zjazdu do zjazdu.
    pozdrawiam i ściskam mocno
    storklem.blogspot.no

    OdpowiedzUsuń
  5. Z tym przepisem jest chyba cos nie tak :( za dużo wody? Ciasto jest tak mokre,,ze nie idzie z nim nic zrobić. Klei sie i jest ogólna ciapa :( o formowaniu czegokolwiek nie ma mowy. Postępowałam wg przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo z niego nienuformujesz bochenka typowego tylko masę przekladasz do formy i czekasz aż wyrośnie...u mnie wszystko się udało..

      Usuń
    2. Bo z niego nienuformujesz bochenka typowego tylko masę przekladasz do formy i czekasz aż wyrośnie...u mnie wszystko się udało..

      Usuń
  6. Jak sie nazywa ta mąka w No? 😋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sammalt speltmel grovmalt ja takiej używam firmy Regal :)

      Usuń
  7. Zauważyłam że orkisz dobrze na mnie działa! Na pewno wypróbuję ten przepis <3

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja mama lubi chleb orkiszowy. Podrzucę jej ten przepis.

    OdpowiedzUsuń