sobota, 1 listopada 2014

Kochamy spać..Kilka sposobów na lepszy sen :D

Nie od dziś wiadomo że sen jest bardzo ważny. Podczas niego zachodzi odnowa komórek, następuje przyspieszenie przepływu krwi do mięśni i wzmaga się praca takich hormonów jak np. hormon wzrostu. Dodatkowo gdy śpimy zachodzi regeneracja systemu kontrolującego przemianę materii.
Nasze ciało potrzebuje snu tak samo jak jedzenia, picia czy oddychania.
Dzięki niemu mamy lepsze samopoczucie, nasze zdrowie psychiczne i fizyczne jest na dobrym poziomie, logiczniej myślimy i nie jesteśmy rozdrażnieni.
Kto z nas nie lubi spać? Ile czasu powinniśmy poświęcać na sen? Według mnie jest to zależne od trybu życia jaki prowadzimy i w jakim jesteśmy wieku.
U mnie najlepiej sprawdza się około 8 h. Po tym czasie czuje się wypoczęta i zregenerowana. Wiadomo czasem są dni że śpię dłużej lub krócej np. teraz w okresie zimowym częściej potrzebuję więcej snu niż w lecie..Ale 8 h to taka norma według mnie dla ludzi w moim wieku :D

No dobrze.. ale co gdy mam problem ze snem, cierpimy na bezsenność lub nasz sen jest niespokojny..? Co wtedy zrobić? Brak snu poza zmęczeniem oczywiście może wywoływać apatię, gorszą pamięć, spowolnienie reakcji, problemy z koncentracją. Długotrwały brak snu lub zbyt krótki sen może powodować że stajemy się bardziej podatni na choroby i infekcje oraz funkcjonujemy mniej efektywnie.

Mam dla Was kilka przydatnych rad które mogą sprawić że Wasz sen stanie się lepszy, łatwiej będzie Wam zasnąć i będziecie lepiej wypoczęci :D

  • WYPIJ HERBATĘ. Szczególnie ziołowe jak np. melisa mają działanie uspokajające i mogą pomóc w zrelaksowaniu się.


  • PRZECZYTAJ KSIĄŻKĘ. Warto po intensywnym dniu przed snem zagłębić się w lekturę.


  • ODŁÓŻ TELEFON. Światło z urządzeń elektronicznych typu smartfon, Ipad mają działanie drażniące. Powoduje że nasz mózg myśli że jest dzień a co za tym idzie zaśnięcie jest zdecydowanie utrudnione. Wyłącz telefon, komputer, tablet 30 min przed pójściem do łóżka.

  • ZJEDZ PRZEKĄSKĘ. Orzechy, mleko z miodem, nabiał mogą pomóc w zaśnięciu.

  • ROZCIĄGAJ SIĘ. Rozciąganie nie tylko łagodzi ból ale może cię uspokoić i przygotować do snu.

  • MEDYTUJ. Oczyść umysł przed pójściem spać. Nie rozmyślaj za wiele i uspokój oddech.

  • POGAŚ ŚWIATŁA. Urządzenia, ostre światło z budzika, uliczne lampy mogą działać na ciebie rozpraszająco. Zadbaj o to by sypialnia była odpowiednio zaciemniona
  • CIEPŁA KĄPIEL/PRYSZNIC. Pomoże Ci się to zrelaksować i ukoić zmysły
  • ĆWICZ. Największa oczywistość.

  • ZJEDZ LEKKĄ KOLACJĘ. Nie kładź się zaraz po zjedzonym posiłku, może to spowodować uczucie dyskomfortu i utrudnić zasypianie.
  • USPOKÓJ SIĘ ZAPACHEM. Lawenda, olejek z drzewa herbacianego to bardzo kojące zapachy. Dodaj kilka kropel tych olejków do pościeli

  • ZNAJDŹ CZAS NA ODSTRESOWANIE. Zarówno w ciągu dnia jak i przed snem
  • NIE PIJ WINA. Picie alkoholu przed snem może spowodować że będzie niespokojny.

  • USTAW DOBRĄ TEMPERATURĘ. Znajdź optymalną dla siebie temperaturę do zasypiania. Nie za wysoką
  • PRZEWIETRZ SYPIALNIE
  • UPRAWIAJ JOGĘ
  • NIE DLA CZĘSTYCH I DŁUGICH DRZEMEK. Niespokojny lub krótki sen w nocy może powodować że w ciągu dnia masz ochotę na drzemkę. I o ile nie uważam że drzemki są złe to trzeba uważać żeby nie stały się rutyną i nie trwały dłużej niż 20 minut.
  • KUP NOWY MATERAC I WYGODNĄ PODUSZKĘ. Jeśli budzisz się z bólem pleców i kręgosłupa najprawdopodobniej twój materac nadaję się już do wymiany. 

  • ODPOWIEDNIA PIŻAMA. Nawet takie detale mogą mieć znaczenie. Najlepiej wybierać bawełniane piżamy, które nie będą za ciasne i w których będziemy się czuć komfortowo. 
  • NIE PIJ PÓŹNO KAWY
  • ŚPIJ BEZ ZWIERZĄT. Kochamy swoje pupile ale każdy niech ma swoje miejsce do snu. Wiercący się pies nie ułatwi nam zasypiania.
  • SUPLEMENTACJA. Możesz spróbować sięgnąć po walerianę lub melatoninę.
  • NIE STRESUJ SIĘ TYM ŻE NIE MOŻESZ ZASNĄĆ. Taka myślenie na pewno Ci nie pomoże a może dodatkowo zestresować. 
  • RUTYNA. Starajmy się kłaść zawsze o tej samej porze.
Mam nadzieję że tych kilka rad pozwoli Wam w 100 % cieszyć się snem i sprawi że będzie on lepszy :D:D

3 komentarze:

  1. Ja lubię przed snem szklankę mleka wypić :-), w jak jest u mnie narzeczony to zasypiam od razu, a sama się często męczę :-(

    OdpowiedzUsuń
  2. Gorzej jak ktoś nie znosi mleka ;)
    Punkt z poduszką i materacem bardzo trafiony. Ciężko uwierzyć, ale ja wiele lat spałam na zbyt wysokiej i twardej poduszce, co utrudniało mi sen...
    Ze swojej strony dodałabym jeszcze jakiś rytuał przed snem, który wprawia w senny nastrój :)

    OdpowiedzUsuń