wtorek, 2 września 2014

Super food czyli kasza jaglana i pomysł na jej wykorzystanie :D

Nie wiem jak Wy ale ja pokochałam kasze. Wszystkie bez wyjątku, ale moją faworytką i numerem jeden jest jaglana :D jej zastosowanie w kuchni jest wszechstronne. Można z niej wyczarować smaczne i zdrowe potrawy :D


Kasza jaglana wraca powoli do łask, ale wciąż nie cieszy się taką popularnością, na jaką zasługuje. A szkoda, bo ma oryginalny smak (choć bywa gorzka, jeśli przyrządzi się ją w nieodpowiedni sposób) i świetnie komponuje się zarówno z daniami słonymi, jak i słodkimi. Dużo ludzi w świecie FITNESSOWYM unika kaszy jaglanej albo jada ją bardzo rzadko z powodu wysokiego indeksu glikemicznego (71).
Czy można w takim razie jeść kaszę jaglaną, będąc na diecie zapytacie.. Kasza jaglana, tak jak wszystkie kasze, jest dość kaloryczna - 100 g kaszy jaglanej to ok. 350 kalorii). Jednak nawet osoby odchudzające się nie powinny całkowicie rezygnować z jedzenia kaszy jaglanej - zawarty w niej krzem poprawia przemianę materii i nie zapominajmy o jej cennych zdrowotnych właściwościach.

Trochę teorii :
Kasza Jaglana to najstarsza znana kasza. Otrzymuje się ją z nasion prosa, uprawianego już w epoce neolitu. Pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej. Ma mało skrobi, za to dużo łatwo przyswajalnego białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi.
Jest lekkostrawna i nie uczula, bo nie zawiera glutenu. Dlatego warto ją polecić osobom chorującym na celiakię stosującym dietę bezglutenową, a także cierpiącym na niedokrwistość. Ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych (wysusza nadmiar wydzieliny), jest zatem dobrym domowym lekarstwem na katar
Zawiera krzemionkę, mającą zbawienny wpływ na włosy, skórę i paznokcie. Krzem pełni też ważną rolę w mineralizacji kości (zapobiega ich odwapnianiu).
Według medycyny chińskiej kasza jaglana wykazuje właściwości ocieplające. Wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm.

Ja kaszę jaglaną uwielbiam i wysoki indeks glikemiczny nie odstrasza mnie tak bardzo żebym wyeliminowała ją ze swojej diety :D nie można popadać w obsesję.. nie jadamy jej codziennie a stwierdzam nawet że zbyt rzadko..

Zapiekana waniliowa kasza jaglana z jabłkami i cynamonem
Składniki:
  • 150 g ugotowanej wcześniej kaszy jaglanej
  • jajko lub dwa białka
  • jogurt naturalny lub grecki około 100 g lub dwie spore łyżki
  • jabłko starte na tarce
  • cynamon
  • odżywka waniliowa wedle uznania lub aromat waniliowy, ziarenka wanilii + ksylitol
  • proszek do pieczenia
Wszystko oprócz jabłek blenduje razem na gładką masę. jeśli jest bardzo bardzo gęste dodaje odrobine więcej jogurtu. jabłko ścieram na tarce dodaje cynamon. Do foremki dodaje pół masy, na to połowę jabłek, reszta masy i znów jabłka. Wkładam do nagrzanego do 220 st piekarnika i piekę min. 30 min może więcej..kontroluje temperaturę żebysię za bardzo nie spiekła.
Proponuje poczekać aż kasza ostygnie wtedy jej konsystencja po wyjęciu z piekarnika jeszcze się zmieni. Mi najlepiej smakuje schłodzona w lodówce i jedzona następnego dnia  :D



 
 
 

Dla tych co prosili wartość kaloryczną i rozkład BTW :
Od razu zaznaczę że w moim przypadku to jest mniej ponieważ każdy produkt jest inny. W moim przypadku inny jest jogurt :D
Koniecznie spróbujcie :D

2 komentarze:

  1. Super Ada, niedlugo wyprobuje bo kasza lezy gdzies na szarym koncu szafki nieruszana wogole :) dzieki za btw, pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam jest naprawdę zdrowa :) nie ma za co postaram sie częściej wrzuca BTW :)

      Usuń