niedziela, 7 września 2014

Amarantusowe placuszki z batatów.. i od A-Z czyli seria postów o zdrowiu, sporcie i nie tylko :)

Weekend to czas kiedy mogę trochę poeksperymentować w kuchni.  Popróbować nowych przepisów i podzielić się nimi z Wami. Kolejne danie to amarantusowe pankejki ze słodkich ziemniaków z nutką cynamonu i gałki muszkatołowej :) zdrowe i sycące. Można zjeść na pierwsze lub drugie śniadanie :) z dowolnymi dodatkami :)


AMARANTUSOWE PANCAKE Z BATATAMI
Składniki
  • 100 g lub wiecej słodkiego ziemniaka ( ja włożyłam surowego do mikrofalówki i podgrzałam przez chwile a następnie zmiażdżyłam widelcem
  • 40 g mąki z amarantusa (jeśli nie posiadacie możecie zastąpić każdą inną mąka np. owsianą lub gryczaną
  • 2 małe białka jaja lub jedno całe
  • Troszkę proszku do pieczenia
  • 1 łyżka domowego musu z jabłek
  • Pół łyżeczki cynamonu
  • 1/8 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • 4 łyżki jogurtu naturalnego lub wody, mleka
  • w moim przypadku 15 g odżywki waniliowej jeśli nie używacie zastąpcie wanilią i ksylitolem wedle upodobań ale myślę ze 1 lub 2 łyżeczki wystarczą :)
Wszystkie składniki razem blendujemy na gładko i smażymy ale UWAGA na bardzo małym ogniu. Około 1-2 min z każdej strony. Podajemy z dowolnymi dodatkami. W moim przypadku z jogurtem kakaowym (jogurt+kakao+ksylitol) :)
Konsystencja powinna być nie za gęsta ale też nie lejąca :) coś jak ciasto na racuchy ;)




Smacznego!!!


A teraz kilka słów o seri którą chciałam rozpocząć.. od A-Z :)
Będę starała sie Wam zamieszczać kolejno alfabetycznie posty o zdrowych produktach, treningach lub po prostu o codziennych sprawach ;)
Korzystając z dzisiejszego przepsiu zaczniemy od początku i na pierwszy plan idzie A jak Amarantus :)



AMARANTUS  inaczej Szarłat wyniosły to jedna z najstarszych roślin uprawianych przez człowieka.  Pochodzi z kontynentu amerykańskiego. Początkowo był uprawiany i spożywany przez Azteków, Majów i Inków. Do Europy został sprowadzony w XVI wieku jako roślina ozdobna. Jego fenomen rozpoczął się niedawno i jest nazywany zbożem XXI wieku. Dziś jest uprawiany niemal na całym świecie - w USA,  Ameryce Południowej,  Chinach i Rosji.
Amarantus zawiera wit. C, wapń, cynk, potas oraz ma w sobie więcej żelaza niż szpinak, a zawartością błonnika bije na głowę otręby owsiane. Amarantus to roślina o wysokiej zawartości żywieniowej. Coraz częściej zastępuje tradycyjne zboża takie jak pszenica czy żyto. Nie zawiera glutenu dlatego śmiało mogą go wcinać osoby z celiakią lub Hashimoto. To także bardzo dobre źródło białka, przeciwutleniaczy i magnezu który koi nerwy,  wspomaga pracę serca.
Dzięki wysokiej zawartości jedno- i wielonienasyconych kw. tłuszczowych amarantus pomaga obniżyć poziom cholesterolu.
Zastosowanie amarantusa w kuchni jest bardzo szerokie. W sklepach możemy go kupić w postaci ziarna, płatków, mąki i tzw. poppingu czyli prażonych ziaren które tak naprawdę można zrobić samemu w domu. Ma lekko orzechowy smak.  Można go wykorzystać na słodko jak i wersji wytrawnej.

Osobiście w swojej kuchni posiadam mąkę i popping. Ostatnio rzadko z nich korzystałam ale zamierzam to nadrobić :) ponieważ lubię jego posmak a przede wszystkim ze względu na walory zdrowotne :)
Warto włączać do swojego menu nowe rzeczy tym bardziej tak zdrowe, wtedy nasza kuchnia od razu staje się inna, ciekawsza, poznajemy nowe smaki. Polecam :)


Dajcie znać czy interesowałaby Was taka seria niekoniecznie tylko z produktami spożywczymi :) 


2 komentarze:

  1. A czy mąkę amarantusowa moge zastąpić amarantusem ekspandowanym? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz spróbować :) albo zmielić :)

      Usuń